Pracownia ikony – w dniach od 7 do 16 sierpnia 2020

Prowadzenie: Grupa Agathos w składzie ( Bartosz Bremer, Małgorzata Dżygadło – Niklaus, Ewa Grzeskiewicz). Gościnnie z wykładami: Igor Wieremiejuk.

Pracownia ikony będzie w tym roku znajdować się w czterech pomieszczeniach, na parterze i na piętrze, w budynku Świetlicy w Szałstrach. * Będziemy starali się tak zorganizować nasze zajęcia aby pamiętać o zachowaniu wszelkich potrzebnych w tych dniach środków ostrożności. Jeśli pogoda dopisze to możemy naszą przestrzeń rekreacyjną zorganizować w pięknym zielonym ogrodzie otaczającym budynek świetlicy, położony tuż nad brzegiem malowniczego Jeziora Szałstry. Zajęcia skierowane są do osób na różnych poziomach zaawansowania. Piszący swą pierwszą ikonę pochylą się nad wizerunkiem Oblicza Chrystusa, przy kolejnej, nad Obliczem Anioła Pańskiego. Dla osób, które będą pisać swoją trzecią ikonę będzie to Matka Boża. Osoby, które pod naszym okiem pisały już te ikony, prosimy o kontakt. Po przeanalizowaniu zdobytych przez uczestnika dotychczas umiejętności i konsultacji z osobami współprowadzącymi, zaproponujemy tematy o odpowiednim dla danej osoby stopniu trudności, dostosowane do jej możliwości ale jednocześnie pozwalające na dalszy rozwój umiejętności. Tematem wiodącym (dla zaawansowanych) mogą być ikony Świętych Pańskich.

Uczestnicy wykonają szkic, przeniosą go na zagruntowaną, szpongowaną deskę. Na niej napiszą (namalują) ikonę tradycyjną techniką tempery jajecznej. Wszystkie materiały (podobrazia, pigmenty, kalka, papier itd. oraz pędzelki i palety dla „zaczynających”) potrzebne do napisania ikony będą dostępne w naszej pracowni na miejscu. W trakcie zajęć odbędą się prezentacje wprowadzające w tematykę ikon. Na zakończenie, 16 sierpnia w Nowym Kawkowie, odbędzie się uroczysty obrzęd poświęcenia ikon.

Tak jak w poprzednich latach, proponujemy zajęcia warsztatowe, które równolegle będą odbywały się w Pracowni Ikony i Pracowni Śpiewu Liturgicznego. Chcemy aby działały one blisko siebie, a efekty ich pracy przenikały się, by tak jak niegdyś, malarstwo i śpiew stanowiły całość doświadczenia sacrum.

Pracownia śpiewu liturgicznego – w dniach od 12 do 16 sierpnia 2020

Prowadzenie: chorał bizantyjski (Marcin Abijski), chorał gregoriański (J. Wolfgang Niklaus).

W tym roku przygotujemy Akatyst ku czci Bogarodzicy. Zapraszamy wszystkich do udziału w tej modlitwie w sobote, 15 sierpnia po mszy św. o godz 12, w kościele pw.Nawiedzenia NMP i Św. Jozefa w Sanktuarium Maryjnym w Krośnie kolo Ornety z okazji 300 lecia wyświęcenia świątyni.

Będziemy pracowali nad wykonaniem Akatystu ku czci Bogarodzicy w składzie Scholi Węgajty i uczestników warsztatu śpiewu liturgicznego. Polski tekst tej modlitwy jest autorstwa ks. Józefa Romana Maja. Muzykę do Akatystu komponował Marcin Abijski. Melodie zaczerpnięte są bezpośrednio z tradycji grecko – bizantyjskiej ale ułożone odpowiednio do języka polskiego.

Przygotujemy także chorał gregoriański do Mszy Św. na uroczystość Wniebowzięcia NMP oraz śpiewy bizantyjskie do obrzędu poświęcenia ikon według wschodniego formularza, który celebrowany będzie na zakończenie sesji, po nabożeństwie o godz.11 w niedzielę, 16 sierpnia w kościele parafialnym w Nowym Kawkowie.

Warsztatom towarzyszyć będą wykłady przygotowane przez ikonografów z Grupy Agathos, śpiewaków ze Scholi Wegajty oraz zaproszonego teologa z Podlasia.

Zgłoszenia:

Pracownia ikony

Szczegóły programowe będziemy sukcesywnie dosyłać gdy wyłonią się już grupy warsztatowe.( Prosimy o zgłoszenia mailowe scholaw1@wp.pl: do 15 czerwca ).

Prosimy chętnych, szczególnie osoby, które nie były jeszcze u nas na Letniej pracowni ikony o informacje o posiadanych umiejętnościach rękodzielniczych, zainteresowaniach lub przygotowaniu plastycznym i motywach wyboru warsztatów ikony.

Zgłoszenia trzeba będzie potwierdzić wpłaceniem zaliczki w wysokości 400 zł  do 30 czerwca 2020, przez wyłonioną grupę warsztatową na konto:

Stowarzyszenie Wegajty: nr 34 1020 3541 0000 5902 0088 9394 z dopiskiem: warsztaty ikony Laboratorium tradycji 2020.

Koszt warsztatu ikonograficznego (8 dni): 800 zł/os, w tym opłata warsztatowa oraz materiały potrzebne do wykonania ikony ( deska, wzory kolorowe, pigmenty, pędzle itd.). Zorganizujemy na miejscu obiady dla chętnych w formie cateringu jak w roku poprzednim.

Jeśli chodzi o możliwości pobytowe na miejscu to wstępnie jest zarezerwowany mały domek  pod lasem (tylko kilka miejsc) na kolonii wsi Szałstry zwany Uliwersalem na terenie gospodarstwa p. Michała Janickiego, syna Uli Raczak. Więcej informacji na ten temat można otrzymac i rezerwacje miejsce zrobić u Ani Cieślak z Warmińskiej Pracowni Ikony: annacie1@gmail.com, tel.: 664 737 110.

Pracownia Śpiewu Liturgicznego

Koszt uczestnictwa w warsztatach śpiewu (5 dni), w tym komplet materiałów nutowych i tekstowych (bez kosztów pobytowych) – 200 zł/os. Osobom przyjezdnym zaproponujemy noclegi i wyżywienie w okolicznych gospodarstwach agroturystycznych. Zgłoszenia prosimy przysyłać na adres: scholaw1@wp.pl do 30 czerwca, określając, który wariant jest wybierany byśmy mogli dla Was zarezerwować noclegi i wyżywienie. Zgłoszenia trzeba potwierdzić wpłaceniem zaliczki w wysokości 100 zł z dopiskiem na warsztaty śpiewu Laboratorium tradycji 2020 do 15 lipca 2020 – konto Stowarzyszenie Wegajty: nr 34 1020 3541 0000 5902 0088 9394

Wszelkich informacji udzielamy pod numerami telefonu: 600 005 253 (Małgorzata Dżygadło-Niklaus – ikona) i 600 005 251 (Wolfgang Niklaus – śpiew) lub mailowo scholaw1@wp.pl

Organizatorzy, prowadzący i wykładowcy:

Grupa Agathos

Grupa powstała w 2003 r. Wywodzi się z pracowni Św. Łukasza w Krakowie, która działa pod kierownictwem o. Zygfryda Kota SJ. Dalsze doskonalenie i wiedzę w dziedzinie ikonopisania członkowie Grupy zawdzięczają Studium Chrześcijańskiego Wschodu w Warszawie oraz kontaktom z prawosławnymi ośrodkami i szkołami pisania ikon. Od 2009 r. współpracuje ze Scholą Węgajty. Grupę stanowią katolicy zafascynowani pięknem i duchową głębią ikony, sięgający do korzeni tradycji bizantyjskiej, przekonani o jej wartości tak dla Kościoła wschodniego jak i zachodniego. Od pięciu lat członkowie Grupy Agathos pogłębiają swoją wiedzę i praktykę w Atelier św. Eliasza, prowadzonym przez siostrę Mateuszę przy klasztorze Monastycznych Wspólnot Jerozolimskich w Warszawie.

Ikony wykonane przez członków grupy znajdują się w domach prywatnych, a także w kościołach, m.in. Kaplicy Adoracji Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej Patronki Warszawy, Kaplicy Oblicza Pańskiego w kościele parafialnym w Nowym Kawkowie, w klasztorze Zwiastowania oo. Benedyktynów w Biskupowie.

Prace członków grupy można było oglądać na wielu wystawach, m.in.:

– Korzenie sztuki sakralnej  w Sanktuarium Matki Bożej w Świętej Lipce (2015 – 2019)

– Festiwalu Sztuki Sakralnej im Andrieja Tarkowskiego w Pontigny we Francji (2014)

– Fabryka Sztuk w Tczewie „Światłość pędzlem pisana” (2014, 2019);

– Nocy Muzeów w Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej Patronki Warszawy (2012-2014);

– Galeria Synagoga w Barczewie „Pędzlem rozpisane” (2012);

– Międzynarodowa wystawa „Ikona Dziś” w Warszawie ( 2008)

Więcej informacji na www.agathos.art.pl

Schola Węgajty powstała w 1994 r. i działa w ramach Stowarzyszenia Węgajty koło Olsztyna. Zespół tworzą śpiewacy, aktorzy, muzycy, plastycy, teatrolodzy i muzykolodzy pochodzący z 6 krajów europejskich. Schola zajmuje się rekonstrukcją średniowiecznych dramatów liturgicznych, prezentacjami muzyczno-teatralnymi, badaniami nad tradycjami śpiewu liturgicznego i sakralnego, antropologią kultury oraz edukacją i animacją teatralną, muzyczną i plastyczną. Od 25 lat opracowuje i wykonuje najstarsze europejskie zabytki muzyczno-dramatyczne (rękopisy polskie, francuskie, włoskie, niemieckie). Ma w swoim dorobku i repertuarze 7 łacińskich średniowiecznych dramatów liturgicznych (stanowiących kanon tego gatunku), które były prezentowane w wielu krajach Europy. Poprzez połączenie twórczych sił i doświadczeń aktorów, śpiewaków, instrumentalistów, teatrologów, plastyków, liturgistów, zespół wypracował unikalny i rozpoznawalny idiom wykonawczy i stylistyczny, oparty na archaicznych i tradycyjnych technikach warsztatu muzyczno-teatralnego. Więcej informacji na stronie: www.wegajty.pl

Bartosz Bremer (Grupa Agathos)

Mieszka i pracuje w Konstancinie koło Warszawy, żonaty, 4 dzieci. Dyplom uzyskał w 1992 r. w Pracowni plakatu na Wydziale Grafiki Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Ukończył kursy ikonopisania u o. Zygfryda Kota SJ w Krakowie w latach  2003-2006. Od tego czasu współtworzy pracownie ikony Grupa Agathos. Zajmuje się również malarstwem olejnym i temperowym, rysunkiem, projektowaniem graficznym i fotografiką.

Małgorzata Dżygadło – Niklaus (Schola Węgajty i Grupa Agathos)

Mieszka i pracuje w Nowym Kawkowie na Warmii od 34 lat. Jest współtwórcą i aktorką Teatru Wiejskiego Węgajty i wokalistką Scholi Węgajty; instruktorem teatralnym, scenografem spektakli Teatru i dramatów Scholi Węgajty. Od 17 lat zajmuje się praktycznie ikonografią bizantyjską. Pisania ikon uczyła się w Pracowni św. Łukasza w Krakowie u o. Zygfryda Kota; w Studium Ikonopisania w Bielsku Podlaskim, u siostry Kassiani w pracowni ikony klasztoru Evangelismos na greckiej wyspie Patmos oraz u matki Eleftherii w atelier ikony monasteru Varatec w Rumunii. Prowadzi Warmińską pracownię ikony w Nowym Kawkowie oraz warsztaty ikonopisania na Warmii. Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (dyplom w pracowni prof. Józefa Szajny) oraz Arteterapii – Międzywydziałowe studia podyplomowe w Gdańsku. Aktualnie pogłębia studia ikonograficzne u siostry Mateuszy w Atelier Św. Eliasza, pracowni ikon działającej przy klasztorze Monastycznych Wspólnot Jerozolimskich w Warszawie oraz w ramach praktyk w klasztorze Slanic w Rumunii.

 Ewa Grześkiewicz (Grupa Agathos)

Mieszka i pracuje w Warszawie. Pisania ikon uczyła się w Pracowni św. Łukasza w Krakowie pod kierunkiem o. Zygfryda Kota. Umiejętności doskonaliła w Studium Chrześcijańskiego Wschodu działającym przy klasztorze oo. Dominikanów na warszawskim Służewiu, na warsztatach organizowanych przez Policealne Studium Ikonograficzne w Bielsku Podlaskim, na zajęciach z greckim ikonografem Theodorosem Papadopoulosem, ojcem Anthonym Guninem oraz podczas corocznych praktyk w prawosławnym monasterze Varatec w Rumunii. Ikona jest dla niej miejscem spotkania człowieka z Bogiem, Ducha z materią oraz szansą dla spotkania chrześcijaństwa wschodniego i zachodniego.Oprócz malarstwa zajmowała się terapią pedagogiczną. Ukończyła Akademię Pedagogiki Specjalnej. Doświadczenie w nauczaniu owocuje podczas prowadzonych przez nią warsztatów pisania ikon; w Warszawie odbywają się Centrum Artystycznym Sztukarnia.

dr Marcin Abijski

Z wyróżnieniem ukończył studia na wydziale Muzyki Bizantyjskiej Ateńskiego Konserwatorium Narodowego oraz na wydziale Teologii Społecznej Narodowego Uniwersytetu Ateńskiego. Doktor nauk teologicznych. Absolwent Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie oraz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Muzykę bizantyjską zgłębiał pod okiem Georgiosa Chatzichronoglou – Archonta Hymnodosa Wielkiego Kościoła (Patriarchatu Konstantynopola) oraz ateńskiego protopsalty Konstantinosa Papachristodoulou. Jako muzykolog i kantor zajmuje się badaniem koneksji między muzyką bizantyjską a staroruską monodią, szczególnie w aspekcie praktyki liturgicznej. W roku 2008 założył Męski Chór Kameralny im. Bogdana Onisimowicza, z którym pracuje nad odtworzeniem praktyki wykonawczej XVI wiecznych melodii Monasteru Supraskiego i innych dawnych form śpiewu liturgicznego. Jako ekspert zapraszany jest regularnie na św. Górę Athos, gdzie prowadzi zajęcia ze śpiewu bizantyjskiego dla hagioryckich mnichów. Kantor w Skicie św.św. Antoniego i Teodozjusza Kijowsko-Pieczerskich w Odrynkach – jedynej w Polsce prawosławnej pustelni. Jest autorem muzyki grecko-bizantyjskiej do polskiego „Akatystu do Przenajświętszej Bogarodzicy” pióra ks. Józefa Maja. W utworze tym po raz pierwszy spotkały się oryginalna muzyka bizantyjska oraz język polski. W roku 2016 skomponował muzykę bizantyjską do polskiego przekładu kondakionu św. Romana Melodosa „O nawróconej”.

Johann Wolfgang Niklaus jest aktorem, śpiewakiem, muzykiem, reżyserem i antropologiem. Urodzony w Monachium, wychowywał się w górach południowego Tyrolu, studiował na uniwersytecie Wiedeńskim teatrologie, aktorstwo, reżyserie, etnologie, antropologie i romanistyke, od ponad trzydziestu lat mieszka i pracuje w Polsce. Odbywał staże aktorskie i muzyczne między innymi z aktorami Jerzego Grotowskiego, z Marcelem Peresem i Lykourgosem Angelopoulosem, pracował w Teatrze Gardzienice. Jest współtwórcą Teatru Węgajty oraz współtwórcą i do dziś wieloletnim kierownikiem artystycznym Scholi Węgajty i reżyserem jej spektakli muzycznych. Wspólnie z zespołem wypracował unikalny i rozpoznawalny idiom wykonawczy i stylistyczny, oparty na archaicznych i tradycyjnych technikach warsztatu muzyczno-teatralnego.

Uczestnik lub organizator wielu wypraw artystycznych i kulturoznawczych do enklaw kulturowych w Polsce, Andaluzji, na Korsyce, Sardynii, na Bałkanach w Grecji, Macedonii, Serbii i Kosowie, w Alpach Szwajcarii, Austrii i Włoszech, w Francji, na Huculszczyźnie, do Połtawy, Rosji, Maroko, Mołdawii, Karpat i Transylwanii rumuńskiej. Autor tekstów publikowanych w czasopismach antropologicznych i kulturalnych. Jest również autorem, dyrektorem artystycznym i managerem ważnych projektów kulturowych.

Igor Wieremiejuk

Mieszka i pracuje w Warszawie, pochodzi z Podlasia. Jest absolwentem Policealnego Studium Ikonograficznego w Bielsku Podlaskim i Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi cykle wykładów monograficznych w Atelier Św. Eliasza, Pracowni ikon działającej w klasztorze Monastycznych Wspólnot Jerozolimskich w Warszawie.