czyli pieśniami opowiedziane historie pobożne, groźne, miłosne i tragiczne,
które się w tych okolicach wydarzyły a przynajmniej wydarzyć mogły.
To program na poły koncertowy, na poły teatralny. Historie kreślące pejzaż historyczno
– kulturowy dawnych Prus Wschodnich opowiedziane w scenerii biesiady na zamku tworzą rodzaj zmysłowej i duchowej podróży przez czas i miejsca…
Niegdyś, gdy w borach nieprzebytych żyły jeszcze gryfy i smoki, gdy na polanie pośród
drzew można było spotkać płochliwego jednorożca, podróżowano wiele, daleko
i w rozmaitych celach. Kupcy, misjonarze, awanturnicy, pieśniarze, pielgrzymi i błędni rycerze przemierzali stary kontynent wzdłuż i wszerz. Nieśli ze sobą drogocenne tkaniny, bursztyn, miecz i ogień, przynosili opowieści.
Do Prus zawędrował też południowotyrolski „piewca miłości” – poeta, rycerz i śpiewak Oswald von Wolkenstein. Czy odwiedził Zamek, na którym pół wieku później rezydował Mikołaj Kopernik, nie wiemy, lecz ewentualności takiej wykluczyć nie możemy. Oswald opowiadał
z pewnością o dalekich krainach, które odwiedził: Arabii, Persji, Turcji, Rusi.
Na Zamku bywał też z pewnością chaucerowski Rycerz, który hen w Prusiech; wypraw
z krzyżem na Litwie; na Rusi odbył – jak piszą – wiele.
Czy Mikołaj Kopernik uprawiał muzykę? Ta, pokrewna matematyce dyscyplina, była wszak elementem uniwersyteckiego wykształcenia, a Bolonia – gdzie studiował – ważnym ośrodkiem muzycznym. Gospodarz Olsztyńskiego zamku był przecież także poetą i poezji tłumaczem.
Pozwólmy mu dire la sua.
O tych, którzy tu byli przed nami, ziemie te odwiedzali, o tych, którzy w miejscach tych żyją
tu dziś. O tym, jak żyli, pracowali, modlili się i bili, kochali i się bawili: Prusowie, Krzyżacy, Staroobrzędowcy, Polacy, Alemanowie, Warmiacy i Rusini
opowiedzą
cantores, musici et ioculatores
Program koncertu Zamek Warmia:
w Jau auśt auśrużé ; pieśń litewska
w saltarello ” Mosca incinta „
w motet ” Verbum Caro „
w Po sadejku chodziła ; pieśń z Kocudzy
w Pajurely pamarely ; pieśń litewska
w responsorium ” Media vita „
w Kyrie ; Msza z Barcelony (XIIIw.)
w Alleluia ; Mikołaj z Radomia (XVw.)
w Ei, skija skija ; pieśń pruska
w Estampitta ; taniec dworski (XIVw.)
w Ortus de Polonia ; Jerzy Liban z Legnicy (1464-1546)
w Prelustri elucencia ; Petrus Wilhelmi de Graudencz (1400-1480)
w Ave mueter / Ave Maria ; Oswald von Wolkenstein (1376-1445)
w Ave nobilis ; Carmina Burana (XIIIw.)
w Durch Barbarey Arabia ; Oswald von Wolkenstein
w Triswiatoje ; tradycja Staroobrzędowców
w Swietie Tichij ; putiewoj raspiew, Ruś (XVII w.)
w Kyrie ; Missa Brevis, Pierluigi da Palestrina (1525-1594)
w Ryboki na Dadaju ; tradycyjna pieśń z Warmii
w Oj, po mostu ; pieśń lirnicka z Ukrainy
w Wol auff ; Oswald von Wolkenstein
w Ruchał dziad babe ; tradycyjna pieśń pijacka
w Suita instrumentalna ” Medieval Polka „
w Kom liebster man ; Oswald von Wolkenstein
w Przywędrował Jasiek ; tradycyjna pieśń z Warmii